Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΤΡΙΓΑΖΗΣ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΤΡΙΓΑΖΗΣ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τετάρτη 4 Απριλίου 2012

Μάρτιν Λούθερ Κινγκ: Κήρυκας της μη βίας, πολέμιος της κοινωνικής αδικίας...

 Η Αυγή online...
 ου Πάνου Τριγάζη*
Το να θυμόμαστε και να τιμούμε τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, 44 χρόνια μετά τη δολοφονία του (4.4.1968), έχει ιδιαίτερη αξία σήμερα, που ο κόσμος ζει μια πολυδιάστατη κρίση, η οποία πηγάζει από το γεγονός ότι ο νεοφιλελεύθερος καπιταλισμός «παράγει ανισότητες με τον ίδιο φυσιολογικό τρόπο που τα ορυκτέλαια παράγουν ατμοσφαιρική ρύπανση», όπως λέει ο μεγάλος ιστορικός Έρικ Χομπσμπάουμ.
Ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ δεν ήταν πολιτικός, με τη στενή έννοια του όρου. Δεν διεκδίκησε πολιτικά αξιώματα, ίσως διότι δεν πρόλαβε, αφού στα 39 του χρόνια έχασε τη ζωή του, στο Μέμφις του Τενεσί, από δολοφονική επίθεση που ποτέ δεν εξιχνιάστηκε πλήρως. Υπήρξε ακτιβιστής, αντιρατσιστής, ανθρωπιστής, υπέρμαχος των πολιτικών δικαιωμάτων για τους μαύρους, πολέμιος του «βρόμικου» πολέμου των ΗΠΑ στο Βιετνάμ, αντίπαλος της αποικιοκρατίας, κήρυκας της κοινωνικής δικαιοσύνης και της ισότητας.

Ας θυμηθούμε ότι ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ ξεκίνησε τους αγώνες του το 1955, στα 26 χρόνια του, όταν ήταν ένας απλός παπάς σε εκκλησία Βαπτιστών στο Μοντγκόμερι της Αλαμπάμα. Όλα άρχισαν με τη σύλληψη της Ρόζας Παρκς, μιας μαύρης Αμερικανίδας που αρνήθηκε να δώσει τη θέση της στο λεωφορείο σ' έναν λευκό. Η λαϊκή αντίδραση πήρε τη μορφή μαζικού μποϋκοτάζ των λεωφορείων και πυροδοτήθηκε ακόμη περισσότερο όταν ο Κινγκ συνελήφθη και το σπίτι του πυρπολήθηκε. Ήταν τέτοια η μαζική διάσταση του κινήματος που οδήγησε στην έκδοση απόφασης από το Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ, με την οποία κηρύχθηκαν αντισυνταγματικοί οι νόμοι που επέβαλαν χωριστές θέσεις στα λεωφορεία για μαύρους και λευκούς. Πρώτη νίκη για τον νεαρό Κινγκ και το κίνημα της πολιτικής ανυπακοής.
Στη διάρκεια της δεκαετίας του '60, η δράση του Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ πήρε παναμερικανικές διαστάσεις, ιδιαίτερα όταν τέθηκε επικεφαλής μιας μεγαλειώδους πορείας εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών -μαύρων και λευκών- προς την Ουάσιγκτον, στις 28 Αυγούστου 1963. Εκεί, από τα σκαλιά του μνημείου Λίνκολν, εκφώνησε την πασίγνωστη ομιλία του «Έχω ένα όνειρο».
Ένα χρόνο μετά ήρθε και η διεθνής αναγνώριση στους αγώνες του, με την απονομή του Νόμπελ Ειρήνης 1964. Και το 1965 οι αγώνες του κινήματος των πολιτικών δικαιωμάτων έδωσαν καρπούς με την ψήφιση νόμου από το Κογκρέσο των ΗΠΑ που αναγνώριζε το δικαίωμα ψήφου, χωρίς περιορισμούς για τους μαύρους, που μέχρι τότε τους το στερούσαν πολλές πολιτείες του αμερικανικού Νότου.
Αν ζούσε σήμερα ο μαύρος ηγέτης, θα ήταν 83 ετών και σίγουρα θα τον βρίσκαμε μπροστάρη στα νέα κοινωνικά κινήματα, όπως το κίνημα «κατάληψης της Wall Street».
Ο Μάρτιν Λούθερ κατήγγειλε τον κοινωνικό εφησυχασμό. «Η γενιά μας-έλεγε- θα πρέπει να απολογηθεί όχι τόσο για τις κακές πράξεις των ανήθικων ανθρώπων, αλλά για την αποτρόπαιη σιωπή των φιλήσυχων ανθρώπων». Υποστήριζε ότι «η πιο θανατηφόρα μορφή της βίας είναι η φτώχεια».

Η δύναμη της μη βίας και της πολιτικής ανυπακοής
Με τους αγώνες του, ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, σε καιρούς εξαιρετικά δύσκολους για τους μαύρους πολίτες των ΗΠΑ, απέδειξε ότι η μη βία δεν σημαίνει παθητικότητα ή μειωμένη αγωνιστικότητα, ούτε απουσία πνεύματος ριζικής αμφισβήτησης των κυρίαρχων πολιτικών.
Δάσκαλός του υπήρξε ο Μαχάτμα Γκάντι, ο ηγέτης του κινήματος για την ανεξαρτησία της Ινδίας, που με τις μη βίαιες μορφές δράσης του κινητοποίησε έναν ολόκληρο λαό κόντρα στο καθεστώς της Βρετανικής αποικιοκρατίας από την οποία η Ινδία μπόρεσε να απαλλαγεί το 1947, με πρώτο πρόεδρο τον Νεχρού.
Κηρύσσοντας την πολιτική ανυπακοή, ο Γκάντι έλεγε:
«Σ' έναν άδικο νόμο πρέπει να αντιδράσουμε, εξηγώντας γιατί τον βρίσκουμε άδικο και ζητώντας την απόσυρσή του. Εάν δεν βρούμε κατανόηση, είναι δίκαιο τότε, αφού πείσουμε περί αυτού και τους υπόλοιπους πολίτες, με λόγια καθαρά και όχι της προπαγάνδας, να ζητήσουμε την ανυπακοή τους σε αυτόν. Η ανυπακοή έχει κόστος μεγάλο. Πολλές φορές και κόστος ζωής. Σε καμία περίπτωση όμως δεν πρέπει να ενδώσουμε στην εύκολη λύση της βίας. Ναι, η βία είναι πάντα η εύκολη λύση».

***
Κινήματα πολιτικής ανυπακοής αναπτύσσονται σήμερα και στη χώρα μας και δεν είναι ξένα με τις αγωνιστικές δημοκρατικές παραδόσεις του ελληνικού λαού, όπως υποστηρίζουν και ορισμένοι αριστεροί. Άραγε, δεν θυμούνται οι αριστεροί αυτοί ότι πράξη πολιτικής ανυπακοής ήταν η πραγματοποίηση της πρώτης Μαραθώνιας πορείας Ειρήνης στις 21/4/1963, από τον Γρηγόρη Λαμπράκη και χιλιάδες συναγωνιστές του κόντρα στην απαγόρευση της πορείας από την τότε κυβέρνηση Καραμανλή; Και για να μην πει κανείς «άλλες εποχές τότε», θα προσθέσω και μεταδικτατορικά παραδείγματα, όπως ότι το Σκοπευτήριο της Καισαριανής δεν θα είχε περιέλθει στον Δήμο αν οι δήμαρχοι Π. Μακρής, Θ. Μπαρτσώκας και Σπ. Τζώκας δεν είχαν κάνει καταλήψεις με τους δημότες. Ούτε θα υπήρχε το Θέατρο Βράχων των Δήμων Βύρωνα-Υμηττού αν οι δημότες και οι δήμαρχοι Δ. Νικολαϊδης και Ανδρ. Λεντάκης δεν είχαν καταλάβει τον χώρο, ούτε η παραλία του Ελληνικού θα είχε ανοίξει στους πολίτες αν ο Χρ. Κορτζίδης και οι συν-διαδηλωτές του δεν είχαν γκρεμίσει τα κάγκελα που είχαν κλείσει τον χώρο για «νόμιμη» επιχειρηματική εκμετάλλευση.
Τέλος, αλλά όχι τελευταίο σε σημασία, χρειαζόμαστε και σήμερα τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ ως παγκόσμιο σύμβολο αγώνα κατά του ρατσισμού, καθώς η ξενοφοβία και ο ρατσισμός σημειώνουν έξαρση σε πολλές χώρες της Ευρώπης, της Ελλάδας συμπεριλαμβανομένης, με πρωταγωνιστικό ρόλο των ακροδεξιών και νεοναζιστικών δυνάμεων, αλλά και δυνάμεων του συστήματος που θέλουν να μετατρέψουν τους μετανάστες σε «αποδιοπομπαίους τράγους» για την κρίση και τις μεγάλες κοινωνικές πληγές που δημιουργεί, όπως η ανεργία, η φτώχεια και η εγκληματικότητα.


* Ο Π. Τριγάζης είναι υπεύθυνος του Τμήματος Εξωτερικής Πολιτικής του ΣΥΝ.

Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2012

Βόμβα νετρονίου!...

Η Αυγή online...
Του Πάνου Τριγάζη*
Την περίοδο έξαρσης του ψυχρού πολέμου και του πυρηνικού ανταγωνισμού ΗΠΑ - ΕΣΣΔ, η κυβέρνηση Ρήγκαν, η οποία μιλούσε για έναν «περιορισμένο πυρηνικό πόλεμο» στην Ευρώπη, είχε εντάξει στα εξοπλιστικά της σχέδια την κατασκευή ενός νέου όπλου, της βόμβας νετρονίου. Το πλεονέκτημα του νέου όπλου, σε σύγκριση με τα πυρηνικά όπλα που ήδη υπήρχαν, ήταν ότι θα μπορούσε να σκοτώνει τους ανθρώπους αλλά θα άφηνε άθικτα τα κτήρια και τις μηχανές. Αυτό είχε θεωρηθεί βασικό κριτήριο της μειωμένης καταστροφικότητας της βόμβας νετρονίου, δηλαδή η θέση της αξίας της ανθρώπινης ζωής, σε δεύτερη μοίρα έναντι του άψυχου κεφαλαίου.
Εξίσου καταστροφικά με τη βόμβα νετρονίου είναι τα «ρηγκανόμικς», δηλαδή οι ακραίες νεοφιλελεύθερες αντιλήψεις του ρηγκανισμού - θατσερισμού, που δυστυχώς κυριαρχούν στον σημερινό κόσμο, τις οποίες εφαρμόζουν και οι κυβερνήσεις της Ε.Ε., είτε πρόκειται για βέρους συντηρητικούς ή για κατ' όνομα σοσιαλδημοκράτες. Γιατί, τι άλλο από ανθρωποβόρα και εξοντωτικά είναι τα μέτρα που επιλέγουν ως απάντηση στην βαθιά καπιταλιστική κρίση, που βρίσκεται σε εξέλιξη και εντείνεται;
Η τραγική αυτή αλήθεια επιβεβαιώνεται στην περίπτωση της χώρας μας με τις κοινωνικά ανάλγητες μνημονιακές πολιτικές, που αφήνουν πίσω τους κοινωνικά ερείπια και ανθρώπινα θύματα. Όπως ορθώς έγραψε ο Δημ. Χρήστου στην “Αυγή” της Κυριακής (29.1.2012), «Το Μνημόνιο απέτυχε και επειδή απέτυχε και μάλιστα τόσο γρήγορα και τόσο πολύ, οι δυνάμεις που το παράγγειλαν και οι δυνάμεις που ανέλαβαν να το εκτελέσουν, αποφάσισαν να συνεχίσουν μ' ένα νέο σούπερ-Μνημόνιο, με νέες, βαρύτερες υποχρεώσεις για μια ολόκληρη δεκαετία. Εδώ πλέον -συνεχίζει ο αρθρογράφος- δεν καταργούμε το δικαίωμα στην εργασία, καταργούμε το δικαίωμα στη ζωή».
Συχνά λέμε ότι τα παιδιά, οι νέοι άνθρωποι, συμβολίζουν τη ζωή και το μέλλον μιας κοινωνίας. Συνεπώς το γεγονός ότι η σημερινή πορεία της χώρας μας είναι καταστροφική αποδεικνύεται περίτρανα από την κατάσταση των δικαιωμάτων της νεολαίας, που πλήττεται περισσότερο από κάθε άλλη κατηγορία του πληθυσμού από την ανεργία και την ανασφάλεια, με αποτέλεσμα να δυναμώνει η τάση φυγής από τη χώρα πολλών νέων ανθρώπων και μάλιστα με πτυχία. Τα επίσημα στοιχεία που είδαν το φως πρόσφατα, μιλούν από μόνα τους.
Επίσης, η σύγχρονη ελληνική τραγωδία βρίσκει την έκφρασή της στις συνέπειες που έχει στα παιδιά. «Το να είσαι παιδί και να μεγαλώνεις σήμερα μοιάζει με επικίνδυνη αποστολή με άγνωστη έκβαση», έγραφε η Φωτεινή Τσαλίκογλου σ' ένα εξαιρετικά τεκμηριωμένο άρθρο της στην εφημερίδα “Το Βήμα” στις 31.12.2011. «Ο κόσμος έχει γυρίσει ανάποδα» -επισήμαινε στο άρθρο της η γνωστή συγγραφέας και καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο- «Από τη μια στιγμή στην άλλη χάνονται βεβαιότητες μιας ζωής».
«Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους», συνέχιζε, «το ποσοστό των φτωχών παιδιών που ζουν στην Ελλάδα είναι ένα από τα υψηλότερα στην Ευρώπη, αγγίζοντας, σύμφωνα μάλιστα με περσινά στοιχεία, το 24% του πληθυσμού. Ποσοστό που μεταφράζεται σε 400.000 παιδιά. Σε λίγους μόλις μήνες έχει σημειωθεί αύξηση 50% του αριθμού των γονιών που αδυνατούν να μεγαλώσουν τα παιδιά τους και αναθέτουν τη φροντίδα τους σε διάφορα ιδρύματα και φορείς».
Και πιο κάτω: «Ερευνητικά δεδομένα φανερώνουν την έκταση του κακού. Λόγου χάρη παιδιά ανέργων επισκέπτονται τον γιατρό με 20%-30% αυξημένη συχνότητα από ό,τι παιδιά που έχουν τουλάχιστον έναν εργαζόμενο γονιό. Άνεργος, ας το επαναλάβουμε, δεν σημαίνει μόνο κάποιος που έχει χάσει τη δουλειά του, σημαίνει και κάποιος που έχει χάσει την αυτοεκτίμηση, την αξιοπρέπεια, το όνομά του, την ελπίδα του».
«Η Ευρώπη αυτοκτονεί»
Η τραγική αυτή κατάσταση αποτελεί όνειδος για την Ευρώπη, που άλλοτε υποσχόταν ότι με την πορεία ενοποίησής της θα μετατρεπόταν σε χώρο κοινής ανάπτυξης και αλληλεγγύης και καμάρωνε για το «ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο», το οποίο τώρα κατεδαφίζεται στο όνομα της επίτευξης μιας ανταγωνιστικότητας που θυμίζει την ιστορία της βόμβας νετρονίου.
«Καρδιά του σύγχρονου ευρωπαϊκού πολιτισμού» είχε χαρακτηρίσει παλαιότερα τις κοινωνικές κατακτήσεις των Ευρωπαίων εργαζομένων ο Ιγνάσιο Ραμονέ. Άρα, σήμερα μπορούμε να πούμε ότι οι επιλογές των κυρίαρχων νεοφιλελεύθερων δυνάμεων οδηγούν σε πολιτισμική οπισθοδρόμηση. Επομένως έχει δίκιο ο Κ. Βεργόπουλος όταν λέει ότι «η Ευρώπη αυτοκτονεί», αλλά και ο Κ. Τσουκαλάς όταν χαρακτηρίζει «πολιτιστική αντεπανάσταση» τη νεοφιλελεύθερη επέλαση που βρίσκεται σε εξέλιξη σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.
* Ο Πάνος Τριγάζης είναι μέλος της ΚΠΕ του Συνασπισμού

Ροη αρθρων