του Μάνου Αυγερίδη, απο τα Ενθεματα...
–«Θέλεις
να τα φτιάξουμε;», –«Δεν μπορώ, σε βλέπω σα δημοτικό σύμβουλο!». Τις
τελευταίες μέρες, αστεία σαν αυτό έχουν πλημμυρίσει τα social media. Τα
διαβάζουμε, τα αναπαράγουμε στους «τοίχους» μας, διαλέγουμε τα καλύτερα,
σκεφτόμαστε καινούργια, τα συζητάμε με τους φίλους μας πίνοντας καφέ.
Η παραγωγή
αυτή, βέβαια, αποτελεί αντίδραση στην υπερπροσφορά υποψηφίων και
(προσωπικού) προεκλογικού υλικού. Στις φετινές αυτοδιοικητικές εκλογές
μοιάζει να κατεβαίνουν υποψήφιοι οι πάντες, πολλοί εκ των οποίων
προσπαθούν να εκμεταλλευτούν, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, τις
δυνατότητες που τους προσφέρουν τα νέα μέσα, μαζί με παλιές δοκιμασμένες
πρακτικές όπως οι προσωπικές κάρτες και τα φυλλάδια — άλλοτε με
περισσότερο και άλλοτε με λιγότερο αξιοπρεπή αισθητικά αποτελέσματα.
Σ’
αυτό το σύντομο σχόλιο θέλω να σταθώ, ωστόσο, στη χιουμοριστική κριτική
που ανέφερα στην αρχή κι όχι στο ίδιο το φαινόμενο, επισημαίνοντας μόνο
ένα πράγμα γι’ αυτό: Λέξη-κλειδί για την Αριστερά είναι η
συλλογικότητα. Η προσωπική προβολή του κάθε υποψηφίου, λοιπόν, είναι
χρήσιμη και γόνιμη στο μέτρο που συμβάλλει στην ενίσχυση της συλλογικής
προσπάθειας, και όχι στην ικανοποίηση προσωπικών φιλοδοξιών και την
αυτοπροβολή — κάτι που ενίοτε φέρνει τα αντίθετα αποτελέσματα,
εκθέτοντας τη συλλογικότητα.
Μπαίνω,
λοιπόν, στο θέμα μου. Το καλό (ή το κακό) χιούμορ, ο σαρκασμός, ο
αυτοσαρκασμός είναι, πιστεύω, όχι μόνο θεμιτά αλλά και απαραίτητα
στοιχεία άσκησης πολιτικής. Μια ζωογόνα και δημιουργική πρακτική
ζύμωσης, σύγκρουσης, κριτικής και αυτοκριτικής. Και ως τέτοια πρακτική,
βέβαια, το χιούμορ δεν είναι και δεν μπορεί να είναι ουδέτερο: από τον
πιο κραυγαλέο χαβαλέ μέχρι τις λεπτότερες, υπαινικτικές και πιο
ευφάνταστες μορφές του, το χιούμορ που κάνουμε εκφράζει μια πολιτική
θέση και στάση.
Ένα
παράδειγμα: Χιουμοριστικοί τίτλοι όπως «Η κουτσή Μαρία υποψήφια δημοτική
σύμβουλος» συνοδευόμενοι από την ανάλογη εικονογράφηση, ανεξάρτητα απ’
το αν το αποτέλεσμα είναι διασκεδαστικό ή όχι, εκφράζουν, για μένα, μια
σαφώς συντηρητική (ή και αντιδραστική) πολιτική θέση. Δηλώνουν,
συνειδητά ή μη, ότι η πολιτική –ακόμα και σε επίπεδο τοπικής
αυτοδιοίκησης– δεν είναι μια διαδικασία στην οποία μπορεί (και πρέπει)
να συμμετέχει ο καθένας, αλλά ένα προνόμιο για λίγους, υψηλά
καταρτισμένους και μάλλον λευκούς, ετεροφυλόφιλους, αρτιμελείς και
άντρες. Η Αριστερά, ωστόσο, διεκδικεί το αντίθετο: την εκπροσώπηση και
τη συμμετοχή στην πολιτική όσο το δυνατόν περισσότερων (αριθμητικά και
ποιοτικά) κοινωνικών κατηγοριών, με έμφαση στους πιο αδύναμους και
αποκλεισμένους από τη λήψη αποφάσεων που αφορούν τη ζωή τους.
Η κουτσή
Μαρία, λοιπόν, θα μπορούσε να είναι μια ιδεώδης υποψήφια. Όχι επειδή
–ούτε παρά το ότι– είναι μια γυναίκα με κινητικά προβλήματα. Αλλά επειδή
–αν υποθέσουμε πως υπολείπεται από άλλους σε σπουδές και διοικητική
εμπειρία– έχει οργανώσει και οργανωθεί σε δομές αλληλεγγύης, νοιάζεται
και φροντίζει για τη γειτονιά της, έχει την ενέργεια, τη διάθεση και την
ικανότητα να συμμετέχει στις συλλογικές αποφάσεις και να αγωνιστεί για
να γίνουν πράξη. Για τους ίδιους ακριβώς λόγους δηλαδή που η εκλογή της
ως δημοτικού συμβούλου δεν θα είναι γι’ αυτήν η μόνη συνθήκη για να
συνεχίσει να ενδιαφέρεται για την πόλη και τους ανθρώπους της· και ως εκ
τούτου, δεν έχει ανάγκη από προσωπικές εκλογικές καμπάνιες σαν να μην
υπάρχει αύριο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου