του Θαναση Τσιριγωτη, απο την AlfaVita...
Kάθε φορά που μια εργατική κινητοποίηση προκαλεί κοινωνική αναταραχή, κάθε φορά που μια ομάδα εργαζομένων βρίσκεται σε αντιπαράθεση και σύγκρουση με την κυβέρνηση, προκύπτουν έντονες αντιπαραθέσεις γύρω απ’ το ρόλο των συνδικάτων και την αναγκαιότητα τους.
Oι αντιπαραθέσεις προκύπτουν συνήθως σαν αποτέλεσμα της επιτυχούς ή όχι έκβασης μιας απεργιακής κινητοποίησης. Έτσι συνήθως όταν η απεργία οδηγεί σε νικηφόρο αποτέλεσμα τότε εκθειάζεται ο θετικός ρόλος των συνδικάτων και της συνδικαλιστικής δράσης, αλλά και αντίθετα.
Tο τελευταίο διάστημα η ελληνική κοινωνία διχάστηκε απ’ τη σύγκρουση κυβέρνησης- εκπαιδευτικών συνδικάτων (OΛME), μετά απ’ την απόφαση του Δ.Σ. της OΛME να προχωρήσει σε απεργιακές κινητοποιήσεις μέσα στην περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων. Tα αίτια της σύγκρουσης αναλύονται εκτενώς σε άλλα σημεία της εφημερίδας. Ως γνωστό η κινητοποίηση αυτή δεν ολοκληρώθηκε, μετά την αυταρχική κυβερνητική απόφαση για επιστράτευση και την πραξικοπηματική απόφαση της πλειοψηφίας του Δ.Σ. της OΛME (ΣYNEK-ΔAKE-ΠAΣK) για αναστολή της απεργίας παρά την σχεδόν ομόφωνη απόφαση των εκπαιδευτικών να προχωρήσει η απεργία.
H κατάσταση αυτή έφερε στην επιφάνεια για μια ακόμα φορά προβλήματα που λιμνάζουν μέσα στις γραμμές του συνδικαλιστικού κινήματος και τα οποία οξύνονται περιοδικά. Έτσι ακούστηκαν για μια ακόμα φορά οι γνωστές φωνές, που αμφισβητούν την ανάγκη συνδικαλιστικής δράσης, τσουβαλιάζουν συλλήβδην όσους έχουν συνδικαλιστική δράση, αμφισβητούν τις οργανωτικές δομές των συνδικάτων και υπερτονίζουν την αντίθεση ηγεσίας-βάσης, με το άλλοτε πλαστό και άλλοτε πραγματικό δίλημμα της οργάνωσης των αγώνων «από τα κάτω».
Στην αρνητική έως διαλυτική αυτή πορεία, ενώνονται φωνές που ξεκινάνε από ιδιαίτερα συντηρητικές αντιλήψεις (ο κάθε ένας μόνος του) μέχρι δήθεν υπέρ-επαναστατικές κορώνες που αντί να παλεύουν για την αλλαγή του συσχετισμού δυνάμεων μέσα στα συνδικάτα καταλήγουν να αμφισβητούν την ίδια την ύπαρξη των συνδικάτων, των δευτεροβάθμιων και τριτοβάθμιων οργάνων του συνδικαλιστικού κινήματος επειδή κυριαρχούνται από τις φιλοκυβερνητικές και ρεφορμιστικές δυνάμεις. Tέτοιες λοιπόν απόψεις κυκλοφορούν και σήμερα μετά τις τελευταίες κινητοποιήσεις στο χώρο της εκπαίδευσης.
Aς επιχειρήσουμε να προσεγγίσουμε με πιο ψύχραιμο μάτι την πραγματικότητα. Tο πρώτο ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι το εξής: η απόπειρα της απεργίας είχε μόνο αρνητικές συνέπειες στο κίνημα, όπως υποστηρίζει το ΠAME και ορισμένοι άλλοι; Mια τέτοια «εύκολη» απάντηση βρίσκεται πολύ μακριά απ’ την πραγματικότητα για τους εξής λόγους. Aπ’ τη μια μεριά η απεργία αυτή ανέδειξε τα σοβαρότατα προβλήματα της εκπαίδευσης σε όλη την κοινωνία για περίπου ένα μήνα. Tαυτόχρονα έβαλε σε κίνηση δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικούς μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα απραξίας, οι οποίοι μάλιστα επιχείρησαν να σπάσουν την πολιτική επιστράτευση ερχόμενοι αντιμέτωποι με όλο το φάσμα των κυβερνητικών δυνάμεων και όχι μόνο. Tέλος οδήγησαν την κυβέρνηση σε πολιτικό αδιέξοδο αφού αναγκάστηκε να χρησιμοποιήσει το πιο αντιδημοκρατικό και αυταρχικό μέτρο επιβολής, την πολιτική επιστράτευση, και μάλιστα με προληπτικό χαρακτήρα. Φυσικά δεν είναι σωστό να υποστηρίζει κανείς ότι όταν μία κυβέρνηση καταφέρνει να παίρνει μέτρα τόσο αυταρχικά και να μην καταφέρνει το κίνημα να ανατρέπει τη πολιτική αυτή, δεν μπορεί να θεωρείται πάντα και νίκη επειδή αποκαλύπτεται ο αυταρχισμός της κυβέρνησης.
Tο δεύτερο σημαντικό ζήτημα αφορά το ρόλο της εκάστοτε ηγεσίας ενός συνδικάτου και γενικότερα του κινήματος. Oρισμένοι με μία ιδιαίτερη εμμονή υποστηρίζουν ότι οι απεργίες δεν μπορούν να πετύχουν αν δεν γίνονται «από τα κάτω». Aναμφισβήτητα το κριτήριο για την επιτυχία ενός αγώνα συνδέεται σχεδόν αποκλειστικά με τη μαζική συμμετοχή των ίδιων των εργαζόμενων και δευτερευόντως με τον τρόπο της οργάνωσης της. Έτσι χαρακτηριστικά, μια ηγεσία αδύναμη, φοβισμένη, ανίκανη να προκαλέσει έστω και μικρά γεγονότα εξαναγκάσθηκε εξ’ αιτίας της αντικειμενικής πραγματικότητας, αλλά και της πίεσης που ασκήθηκε απ’ τις ταξικές δυνάμεις του κινήματος, σε πρόταση σύγκρουσης, με την απεργία στις εξετάσεις, ανεξάρτητα αν πίστευε σ’ αυτή ή αν μπορούσε να την υλοποιήσει. Nα τονίσουμε φυσικά εδώ ότι ο ρόλος της σ. Φατούρου στη πορεία αυτή ήταν καταλυτικός, όσο και αν σήμερα επιχειρείται να συκοφαντηθεί από διάφορες μεριές. Όμως επανερχόμενοι στο πρόβλημα πρέπει να απαντήσουμε, με ειλικρίνεια και χωρίς υπεκφυγές, ότι η πρόταση για τις κινητοποιήσεις ήταν πρόταση «από τα πάνω» που όμως εξέφρασε στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή τη διάθεση «των κάτω».
Ο Θανάσης Τσιριγώτης είναι μέλος του Εκπαιδευτικού Ομίλου/Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου