paratiritis.gr....
Μήπως τελικά οι έλληνες δικαστές αποφάσισαν να ακολουθήσουν τον δρόμο που άνοιξαν οι πορτογάλοι συνάδελφοί τους οι οποίοι με τις αποφάσεις τους ανέτρεψαν πολλές απο τις αποφάσεις που έλαβε η κυβέρνηση τους στα πλαίσια των μνημονιακών επιταγών;
Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ προκάλεσαν ένα ακόμα πονοκέφαλο στην Κυβέρνηση η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με την προοπτική αποφάσεις που λαμβάνει στα πλαίσια του Μνημονίου να ανατρέπονται στις αίθουσες των δικαστηρίων. Φυσικά, η εκτελεστική εξουσία μπορεί να καθυστερήσει την εφαρμογή των νομοθετημάτων που ακυρώνονται αλλά σε κάθε περίπτωση ένα δεδικασμένο ήταν το μοναδικό πράγμα που δεν ήθελε να αντιμετωπίσει.
Όλα άρχισαν όταν , το Συμβούλιο της Επικρατείας εξέδωσε απόφαση με την οποία δικαίωσε τους ενστόλους κρίνοντας ως αντισυνταγματικές τις δραστικές περικοπές που υπέστησαν στις αποδοχές τους, σε εφαρμογή των μνημονιακών διατάξεων. Λίγο πριν , είχαν εκδοθεί άλλες ανάλογες αποφάσεις που αφορούσαν στους δικαστικούς λειτουργούς, οι οποίοι δικαιώθηκαν από το Μισθοδικείο για τις μεγάλες μειώσεις των αποδοχών τους .
Όλα δείχνουν ότι παρά την επισήμανση του δικαστηρίου σύμφωνα με την οποία , οι ένστολοι αποτελούν ειδική ομάδα και άρα έχουν ειδικό καθεστώς κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει ένα ντόμινο αποφάσεων το οποίο θα ανατρέπει πολλές από τις μνημονιακές περικοπές και αποφάσεις.
Τυπική περίπτωση η πρόσφατη γνωμοδότηση του ΣτΕ, το οποίο γνωμοδοτώντας για τον υπολογισμό του εφάπαξ στο Ταμείο Αρωγής του Λιμενικού Σώματος, απεφάνθη ότι οι εφάπαξ παροχές οφείλον να είναι ευθέως αναλογικές με τις εισφορές που έχουν καταβληθεί από τους εργαζομένους. Αρα, δεν μπορεί να είναι μικρότερες από τα ποσά που αναλογούν στις εισφορές που έχουν πληρωθεί με βάση τις αποδοχές τους.
Κι ενώ η κρίση της Ολομελείας του ΣτΕ για τις περικοπές στο εφάπαξ θεωρείται έτσι κι αλλιώς κρίσιμη, μία απόφαση που ήδη έχει εκδοθεί από το Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (Στρασβούργο) έρχεται να επιβαρύνει το τοπίο και να αυξήσει τους προβληματισμούς. Το συγκεκριμένο δικαστήριο έχει αποφανθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι το εφάπαξ αποτελεί προσωπική περιουσία του ασφαλισμένου, που έχει δημιουργηθεί από τις δικές του εισφορές και η όποια μείωσή του προσκρούει σε βασικές διατάξεις της Ευρωπαϊκής Σύμβασης. Με βάση την απόφαση του ευρωπαϊκού δικαστηρίου μπορούν να στοιχειοθετηθούν προσφυγές για το σύνολο των παρεμβάσεων που έχουν γίνει για τον υπολογισμό των εφάπαξ.
Άλλη απόφαση του ΣτΕ, που δημοσιεύθηκε στις 10/1, προβλέπει ότι είναι αντισυνταγματική η φορολόγηση της πάγιας μηνιαίας αποζημίωσης για δημιουργία και ενημέρωση βιβλιοθήκης και για συμμετοχή σε συνέδρια των πανεπιστημιακών.
Η Ολομέλεια αποφάνθηκε ότι το εν λόγω επίδομα δεν αποτελεί προσαύξηση μισθού, δηλαδή εισόδημα, και κατά συνέπεια, σύμφωνα με το Σύνταγμα δεν φορολογείται. Έκρινε ακόμη ότι η μη φορολόγησή του δεν αποτελεί συγκεκαλυμμένο φορολογικό προνόμιο των πανεπιστημιακών.
Σημειώνεται ότι η φορολόγηση του εν λόγω επιδόματος ξεκίνησε στη βάση εφαρμογής διάταξης από τον Ιούλιο του 2002, που σημαίνει ότι προκύπτει αναδρομικότητα πολλών ετών. Οι περισσότεροι πανεπιστημιακοί, πάντως, από το 2005 οπότε εκδόθηκαν οι πρώτες αποφάσεις από το διοικητικό Πρωτοδικείο -που ήταν εκτελεστές- εισέπρατταν αναδρομικά κάποια χρήματα.Σήμερα, το ύψος των εν λόγω επιδομάτων κυμαίνεται από 128 έως 273 ευρώ. Ωστόσο, από το 2002 που είχε τεθεί σε ισχύ η σχετική διάταξη κυμαίνονταν από 176 έως 311 ευρώ.
Στο ΣτΕ όμως εκκρεμούν και άλλες υποθέσεις που αφορούν μισθολογικές μειώσεις στα πλαίσια των μνημονίων . Ενδεικτικά αναφέρονται:
ν. 4024/2012 και ν. 4093/2012, με τους οποίους επέρχονται μειώσεις στα γενικά και ειδικά μισθολόγια των δημοσίων υπαλλήλων και λειτουργών και εμμέσως στις συντάξεις των συνταξιούχων δημοσίων υπαλλήλων και λειτουργών·
* ν. 4046/2012 και πράξεις του υπουργικού συμβουλίου, με τις οποίες μειώθηκαν οι κατώτατοι μισθοί και τα ημερομίσθια στον ιδιωτικό τομέα και ρυθμίστηκαν θέματα ισχύος συλλογικών συμβάσεων εργασίας και διαιτησίας.
Και έπεται συνέχεια
Αλλά και η απόφαση για αντισυνταγματική επιβολή του ειδικού τέλους μείωσης εκπομπών αερίων ρύπων (ΕΤΜΑΕΡ), που εισπράττεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ αλλάζει πολλά απο τα μέχρι στιγμής δεδομένα.
Το ΣτΕ έκρινε ότι το εν λόγω ειδικό τέλος (ΕΤΜΑΕΡ), που επιβαρύνει όλους τους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας, αποτελεί φόρο, καθώς δεν έχει το χαρακτήρα ανταποδοτικού τέλους. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, το ΕΤΜΑΕΡ προορίζεται για την αποζημίωση των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) και το ύψος του επίμαχου ειδικού τέλους καθορίζεται ανά εξάμηνο με αποφάσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ).
Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έχουν προσφύγει πολίτες της Αττικής, όπως και διάφορες εταιρείες, ζητώντας να ακυρωθεί ως αντισυνταγματική και παράνομη η απόφαση της ΡΑΕ, με την οποία καθορίστηκαν οι τιμές του ΕΤΜΕΑΡ για το β΄ εξάμηνο του 2013.
Μήπως τελικά οι έλληνες δικαστές αποφάσισαν να ακολουθήσουν τον δρόμο που άνοιξαν οι πορτογάλοι συνάδελφοί τους οι οποίοι με τις αποφάσεις τους ανέτρεψαν πολλές απο τις αποφάσεις που έλαβε η κυβέρνηση τους στα πλαίσια των μνημονιακών επιταγών;
Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ προκάλεσαν ένα ακόμα πονοκέφαλο στην Κυβέρνηση η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με την προοπτική αποφάσεις που λαμβάνει στα πλαίσια του Μνημονίου να ανατρέπονται στις αίθουσες των δικαστηρίων. Φυσικά, η εκτελεστική εξουσία μπορεί να καθυστερήσει την εφαρμογή των νομοθετημάτων που ακυρώνονται αλλά σε κάθε περίπτωση ένα δεδικασμένο ήταν το μοναδικό πράγμα που δεν ήθελε να αντιμετωπίσει.
Όλα άρχισαν όταν , το Συμβούλιο της Επικρατείας εξέδωσε απόφαση με την οποία δικαίωσε τους ενστόλους κρίνοντας ως αντισυνταγματικές τις δραστικές περικοπές που υπέστησαν στις αποδοχές τους, σε εφαρμογή των μνημονιακών διατάξεων. Λίγο πριν , είχαν εκδοθεί άλλες ανάλογες αποφάσεις που αφορούσαν στους δικαστικούς λειτουργούς, οι οποίοι δικαιώθηκαν από το Μισθοδικείο για τις μεγάλες μειώσεις των αποδοχών τους .
Όλα δείχνουν ότι παρά την επισήμανση του δικαστηρίου σύμφωνα με την οποία , οι ένστολοι αποτελούν ειδική ομάδα και άρα έχουν ειδικό καθεστώς κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει ένα ντόμινο αποφάσεων το οποίο θα ανατρέπει πολλές από τις μνημονιακές περικοπές και αποφάσεις.
Τυπική περίπτωση η πρόσφατη γνωμοδότηση του ΣτΕ, το οποίο γνωμοδοτώντας για τον υπολογισμό του εφάπαξ στο Ταμείο Αρωγής του Λιμενικού Σώματος, απεφάνθη ότι οι εφάπαξ παροχές οφείλον να είναι ευθέως αναλογικές με τις εισφορές που έχουν καταβληθεί από τους εργαζομένους. Αρα, δεν μπορεί να είναι μικρότερες από τα ποσά που αναλογούν στις εισφορές που έχουν πληρωθεί με βάση τις αποδοχές τους.
Κι ενώ η κρίση της Ολομελείας του ΣτΕ για τις περικοπές στο εφάπαξ θεωρείται έτσι κι αλλιώς κρίσιμη, μία απόφαση που ήδη έχει εκδοθεί από το Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (Στρασβούργο) έρχεται να επιβαρύνει το τοπίο και να αυξήσει τους προβληματισμούς. Το συγκεκριμένο δικαστήριο έχει αποφανθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι το εφάπαξ αποτελεί προσωπική περιουσία του ασφαλισμένου, που έχει δημιουργηθεί από τις δικές του εισφορές και η όποια μείωσή του προσκρούει σε βασικές διατάξεις της Ευρωπαϊκής Σύμβασης. Με βάση την απόφαση του ευρωπαϊκού δικαστηρίου μπορούν να στοιχειοθετηθούν προσφυγές για το σύνολο των παρεμβάσεων που έχουν γίνει για τον υπολογισμό των εφάπαξ.
Άλλη απόφαση του ΣτΕ, που δημοσιεύθηκε στις 10/1, προβλέπει ότι είναι αντισυνταγματική η φορολόγηση της πάγιας μηνιαίας αποζημίωσης για δημιουργία και ενημέρωση βιβλιοθήκης και για συμμετοχή σε συνέδρια των πανεπιστημιακών.
Η Ολομέλεια αποφάνθηκε ότι το εν λόγω επίδομα δεν αποτελεί προσαύξηση μισθού, δηλαδή εισόδημα, και κατά συνέπεια, σύμφωνα με το Σύνταγμα δεν φορολογείται. Έκρινε ακόμη ότι η μη φορολόγησή του δεν αποτελεί συγκεκαλυμμένο φορολογικό προνόμιο των πανεπιστημιακών.
Σημειώνεται ότι η φορολόγηση του εν λόγω επιδόματος ξεκίνησε στη βάση εφαρμογής διάταξης από τον Ιούλιο του 2002, που σημαίνει ότι προκύπτει αναδρομικότητα πολλών ετών. Οι περισσότεροι πανεπιστημιακοί, πάντως, από το 2005 οπότε εκδόθηκαν οι πρώτες αποφάσεις από το διοικητικό Πρωτοδικείο -που ήταν εκτελεστές- εισέπρατταν αναδρομικά κάποια χρήματα.Σήμερα, το ύψος των εν λόγω επιδομάτων κυμαίνεται από 128 έως 273 ευρώ. Ωστόσο, από το 2002 που είχε τεθεί σε ισχύ η σχετική διάταξη κυμαίνονταν από 176 έως 311 ευρώ.
Στο ΣτΕ όμως εκκρεμούν και άλλες υποθέσεις που αφορούν μισθολογικές μειώσεις στα πλαίσια των μνημονίων . Ενδεικτικά αναφέρονται:
ν. 4024/2012 και ν. 4093/2012, με τους οποίους επέρχονται μειώσεις στα γενικά και ειδικά μισθολόγια των δημοσίων υπαλλήλων και λειτουργών και εμμέσως στις συντάξεις των συνταξιούχων δημοσίων υπαλλήλων και λειτουργών·
* ν. 4046/2012 και πράξεις του υπουργικού συμβουλίου, με τις οποίες μειώθηκαν οι κατώτατοι μισθοί και τα ημερομίσθια στον ιδιωτικό τομέα και ρυθμίστηκαν θέματα ισχύος συλλογικών συμβάσεων εργασίας και διαιτησίας.
Και έπεται συνέχεια
Αλλά και η απόφαση για αντισυνταγματική επιβολή του ειδικού τέλους μείωσης εκπομπών αερίων ρύπων (ΕΤΜΑΕΡ), που εισπράττεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ αλλάζει πολλά απο τα μέχρι στιγμής δεδομένα.
Το ΣτΕ έκρινε ότι το εν λόγω ειδικό τέλος (ΕΤΜΑΕΡ), που επιβαρύνει όλους τους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας, αποτελεί φόρο, καθώς δεν έχει το χαρακτήρα ανταποδοτικού τέλους. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, το ΕΤΜΑΕΡ προορίζεται για την αποζημίωση των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) και το ύψος του επίμαχου ειδικού τέλους καθορίζεται ανά εξάμηνο με αποφάσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ).
Στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έχουν προσφύγει πολίτες της Αττικής, όπως και διάφορες εταιρείες, ζητώντας να ακυρωθεί ως αντισυνταγματική και παράνομη η απόφαση της ΡΑΕ, με την οποία καθορίστηκαν οι τιμές του ΕΤΜΕΑΡ για το β΄ εξάμηνο του 2013.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου