Πολύ φοβούμαι ότι μια τέτοια "θέση", μια τέτοια αντίληψη "θέσης" λείπει από τη συνολική επεξεργασία της Αριστεράς περί τα πράγματα. Λείπει -πώς να το πω;- η "θέση" καθ' εαυτήν. Ο διαφορετικός φωτισμός της ζωής και της γλώσσας που διατυπώνει το σώμα (με όλες τις πολλαπλές συνειδήσεις του απ' όπου εκπηγάζει -για να μην πω "υπεκπρορέει"- η φιλοσοφία) ώστε να δημιουργήσει τον χώρο της ανάσας του, όπου θα σιωπήσει σιωπώντας και θα σιωπήσει ομιλώντας.
Ένα σύστημα, λοιπόν. Όχι ένα σύστημα θέσεων, αλλά ένα σύστημα "θέσης" του καθ' όλου. Ένα σύστημα όπου ακόμα και η ταξική συνείδηση υπόκειται στον κριτικό έλεγχο όλων των συνειδήσεων. "Ζω εν θέσει" σημαίνει "δεν έχω τίποτα να φοβηθώ". Δεν αποκρύπτω τίποτα από τον εαυτό μου πρώτα και ύστερα από τους άλλους. Και λέω. Λέγομαι και λέω. Γιατί αυτή είναι η θέση μου, όπως και η θέση όλων χωρίς καμία εξαίρεση: να είμαστε και να λέμε. Ακούω κιόλας την αντίρρηση??? και οι ναζί; Να είναι και να λένε; Και ο Άδωνις Γεωργιάδης, αυτή η ομιλούσα (τρόπος του λέγειν) εκδοχή της κατσαρίδας, να είναι και να λέει; Και ο Παντελής Καψής, αυτή η κλινική περίπτωση παγωμένων σκέψεων και αισθημάτων, να είναι και να λέει; Σ' ένα τέτοιο ερώτημα δεν υπάρχει απάντηση. Και δεν υπάρχει απάντηση, επειδή, αν υπάρξει, σημαίνει ότι προσχωρείς στο δικό τους ιδεολόγιο, στο δικό τους οργανόγραμμα των θέσεων (που έγιναν για να αποκρύπτουν τη "θέση"), οπότε το μόνο που σου απομένει είναι η αντίθεση. Δηλαδή, η προχειρότητα του Λόγου Ύπαρξης. Που εναντιώνεται στα λόγια του Καψή, του Πρετεντέρη, του Γεωργιάδη, στην οχετολογία του κάθε Πάγκαλου, που εναντιώνεται στα λόγια του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας, που καταθέτει εμπεριστατωμένα, παρηγορητικά και ελπιδοφόρα τα δικά του λόγια, αλλά δεν τεκμηριώνεται μέσα στο ένστικτο της επιβίωσης ως τρόπος είδους, ως φιλοσοφική κατηγορία, ως ποιητική εξέγερση, ως φρόνημα υγρού μηνύματος.
Θέλω να πω, με μια κουβέντα, ότι το "εν αντιθέσει" μπορεί να είναι η πυρίτιδα, μπορεί να είναι και η έκρηξη. Όμως το "εν θέσει" είναι η ίδια η ύλη του εαυτού μας. Είναι γλώσσα μας που φτάνει παντού. Ξεπερνώντας τις "θέσεις" για να τις κάνει πιο ανατρεπτικές, πιο κοντά στο πικρό της παρηγοριάς και στο υφάλμυρο της επανόρθωσης. Υφάλμυρο, ναι. Γιατί κανένας άνεργος δεν επιστρέφει εκεί που ήταν. Ακόμα κι αν σταθεί μπροστά στην ίδια μηχανή, μπροστά στο ίδιο γραφείο, μπροστά στην ίδια λέξη, θα έχει ήδη σταθεί μπροστά στο ίδιο άγαλμα που στάθηκε ο Διογένης ο Κυνικός επαιτώντας, επειδή ακριβώς ήθελε να ασκηθεί στην απόρριψη. Αυτό λοιπόν είναι το "εν θέσει". Μια άσκηση στην απόρριψη. Μια άσκηση στη διάρκεια της επιμονής στην ποίηση, δηλαδή στη φιλοσοφία του απέριττου. Του διαρκώς διαρκούς ανθρώπου. Που πασχίζει από καταβολής κόσμου να ανακαλύψει τη θέση του. Να ανακαλύψει μια ακόμα καινούργια ήπειρο. Δηλαδή, μια καινούργια απαρηγόρητη επανάσταση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου