του Κωστα Κρεμμυδα απο την Εποχη...
Ησυχία παιδιά δίπλα κοιμούνται / Εκείνοι που ξαγρυπνούν / για το μέλλον σας...
Νάνος Βαλαωρίτης
...αλλάζω απλώς το πρόσωπο (από δεύτερο σε πρώτο πληθυντικό) στο αγωνιώδες ερώτημα του Σόλωνα στην Αγορά του Δήμου: «Αποχαυνωθήκατε όλοι σας;» βλέποντας έντρομος τον κίνδυνο που διατρέχει η δημοκρατία. Δεν ήταν, λοιπόν, πρωτότυπα όσα έκανε στον Έβρο παραμονές του πραξικοπήματος ο Παπαδόπουλος.
Ή πριν απ’ αυτόν οι ναζί με τη φωτιά στο Ράιχσταγ, τον Φλεβάρη του 1933, για την οποία ενοχοποίησαν κομμουνιστές (ανάμεσά τους και τον Γκεόργκι Δημητρόφ μέλος τότε του προεδρείου της 3ης Διεθνούς). Η κατηγορία κατέπεσε, αλλά ο Χίτλερ είχε ήδη κερδίσει τις εκλογές με 44%. (Παντού τα πάντα αδίστακτοι στα μεγάλα συμφέροντα ερήμην μας: αποσύρονται καταθέσεις, τρομοκρατείται κόσμος, χτυπάνε κατσαρόλες, «τυπώνονται κρυφά νομίσματα σε αριστερά εκδοτήρια», ανοίγουν κεφάλια, σύρονται στα δικαστήρια πολίτες, στήνονται στημένα σκηνικά).
Σαν του περασμένου Σαββάτου. Μετά την πορεία του Πολυτεχνείου στα Εξάρχεια. Άπαντες οι ένστολοι χαλαροί, στα Περιστέρια Σολωμού και Σουλτάνη, οι φραπέδες στη δόξα τους να φέρνουν πέρα από νεύρα και συχνοουρία στα παιδιά που ανεβοκατέβαιναν στην τουαλέτα. Εμείς προσκολλημένοι στο θρύλο πού ’παιζε με την Κέρκυρα. Ξαφνικά καθεστώς ετοιμότητας: μπήκαν κράνη, φορέθηκαν στολές, ανέβηκαν μάσκες (ή έπεσαν, άλλη μια φορά), σηκώθηκαν ασπίδες και περικεφαλαίες. Δέκα λεπτά αργότερα –μπορεί και παραπάνω– ομάδα νεαρών έριξε 3 μολότοφ. Θαύμα, διαίσθηση, χάρισμα (σαν τις τηλεοπτικές χαρτορίχτρες), ή συνεννόηση;
Στο παιχνίδι της καταστροφής δίνουν τα ρέστα τους, μέχρι και γηραιές αριστερές Κολωνακιώτισσες επιστρατεύουν τελευταία, που ως ομογάλακτες με τον καθαρόαιμο γόνο, αισθάνονται αλληλέγγυες. Η νέα (μετά τη γραμμή Μαζινό) υπερασπιστική τακτική Σαμαρά που «ό,τι κάνει είναι για το καλό της χώρας, αφού είναι χορτάτος, όχι σαν τους άλλους. Αστός ωραίος και με λεφτά!» (Σαν το ανέκδοτο «καλύτερα νέος, πλούσιος, δεξιός κι όμορφος, παρά φτωχός, γέρος… και κομμουνιστής»).
Ματώνει δηλαδή ο Σαμαράς προς χάριν της δημοκρατίας. Σαν τον Πεισίστρατο που το 561π.Χ. εμφανίστηκε στην Αγορά (αυτοτραυματισμένος) μαζί με τα δύο μουλάρια του (που λίγο πριν είχε μαχαιρώσει), υποστηρίζοντας ότι γλίτωσε από βέβαιη δολοφονία υπερασπιζόμενος τα δίκαια των αδυνάμων.
Δεν κατονόμασε τους αντιπάλους που του επιτέθηκαν, αλλά ένας φίλος του ο άρχων Αριστίων πρότεινε να εκδοθεί ψήφισμα για την προστασία του Πεισίστρατου. Σύμφωνα με το ψήφισμα θα επιτρεπόταν πλέον να διαθέτει προσωπική φρουρά από 50 κορυνηφόρους (άνδρες οπλισμένους με ρόπαλα), δηλαδή ΜΑΤατζήδες. Μόνο ο Σόλων αντέδρασε λέγοντας πως στόχος του Πεισίστρατου είναι να χρησιμοποιήσει ενόπλους για να καταλύσει τη δημοκρατία.
Διαπίστωσε όμως ότι οι μεν αριστοκρατικοί, ως ύποπτοι για το υποτιθέμενο επεισόδιο, φοβούνταν να αντιδράσουν, οι δε δημοκρατικοί (σαν το δίδυμο της συγκυβέρνησης) ανενδοίαστα πήραν μέρος στη συμπαιγνία. (Γι’ αυτό οι κατακτητές στην αποχώρηση, συνήθως, παίρνουν μαζί και τους συνεργάτες τους, ή τους εκτελούν. Αλλ’ αυτό είναι μια άλλη ιστορία).
Μικρή λεπτομέρεια ότι ο Πεισίστρατος επιχείρησε τρεις φορές να καταλύσει τη δημοκρατία. Και τελικά το πέτυχε. Με τους Πεισιστρατίδες γιους του, Ιππία και Ίππαρχο, να συνεχίζουν να κυβερνούν και μετά το θάνατό του. Αφού η τυραννία, η βασιλεία, και ενίοτε η δημοκρατία, είναι κληρονομικές.
Τα όσα έγραφα την περασμένη Κυριακή για τη δολοφονία του Ίππαρχου ίσως θα πρέπει να συσχετιστούν με τους φραπέδες που εκτοξεύθηκαν στον γερμανό πρόξενο στη Θεσσαλονίκη Βόλφγκανγκ Χέλσερ – Ομπερμάγερ. Καταρχήν δεν ξέρω αν σε αντίποινα ζητήσουν να περιχύσουν 100.000 άνεργους Έλληνες.
(Ούτως ή άλλως ο χυμένος καφές φέρνει γούρι). Από την άλλη μήπως οι δηλώσεις του γερμανού υφυπουργού Εργασίας και ειδικού απεσταλμένου στην Ελλάδα της καγκελαρίου Μέρκελ, για τους τεμπέληδες του ελληνικού δημοσίου, λειτούργησαν αντίστοιχα με την παρενόχληση του Ίππαρχου προς το νεαρό Αρμόδιο; Γιατί ακόμα και «Φούχτελ» να σε λένε δεν μπορεί ανέξοδα να εκστομίζεις όποια …μαλακία σου κατέβει.
Πόσες παρενοχλήσεις και επί πόσο καιρό μπορεί να αντέξει ένας λαός;
Αν ο αθηναϊκός λαός προτίμησε να προσδώσει πολιτική διάσταση στην πράξη των δύο εραστών, δεν ήταν που δεν είχε ακόμα εφευρεθεί η τηλεθέαση και το σκουπίδι που τη συνοδεύει. (Περαστικά στον Σταμάτη Μαλέλη). Αναγόρευσαν τη συγκυριακή πράξη σε υπέρτατη θέση αντίστασης κατά της τυραννίας, γιατί ακριβώς ήθελαν να ενισχύσουν το θεμελιώδες πολίτευμα, σε αντίθεση με όσους σήμερα βυσσοδομούν στο όνομά του.
Και να σκεφτεί κανείς ότι οι Αρμόδιος και Αριστογείτων δεν ήταν αυτόχθονες καν, ανήκαν στο γένος των Γεφυραίων. Ήταν δηλαδή μετανάστες στην Αττική όπου εγκαταστάθηκαν μετά το διωγμό τους από το Άργος και στη συνέχεια από τη Βοιωτία. (Διπλό το χτύπημα για τον θεωρητικό άνδρα και εκπρόσωπο της Νέας Δημοκρατίας Άδωνι Γεωργιάδη που πρέπει να επανεξετάσει ακόμα και το πόνημά του «Ομοφυλοφιλία στην Αρχαία Ελλάδα: Ο Μύθος καταρρέει»)!
Κι ενώ οι δολοφόνοι ενός τυράννου γνώρισαν τιμές ημίθεων, οι διαμαρτυρόμενοι κατά ενός ηλιθίου σύρθηκαν στα δικαστήρια.
Γαλουχημένοι στον παιδευτικό ρόλο της τιμωρίας, «ο Θεός μας παιδαγωγεί μέσω της τιμωρίας», έχουμε εκ γενετής αποδεχτεί, όχι μόνο στη θρησκευτική αλλά στην πολιτική και κοινωνική σφαίρα, τη μοίρα του υποτελούς/αδύναμου και την επικυριαρχία του τιμωρού.
Πάντα για το καλό μας. Μέχρι τώρα το έργο παιζόταν σε αυστηρά εθνικό επίπεδο. Η ευρωπαϊκή ολοκλήρωση έρχεται να διεθνοποιήσει τ’ αφεντικά. Το κακό είναι ότι καταφέρνει να περιθωριοποιεί και τους δούλους.
Πολλά τα δυσανάγνωστα. Και παραμένουν.
Κώστας Κρεμμύδας
ΥΓ. «Γυναικεία υπόθεση η τιμωρία» ακούσαμε προχτές τη Νίκη Χαλκιαδάκη στην Πρωτοπορία Θεσσαλονίκης. Δεν είχε κατά νου τη Μέρκελ. Άλλωστε η τέχνη προλέγει.
Νάνος Βαλαωρίτης
...αλλάζω απλώς το πρόσωπο (από δεύτερο σε πρώτο πληθυντικό) στο αγωνιώδες ερώτημα του Σόλωνα στην Αγορά του Δήμου: «Αποχαυνωθήκατε όλοι σας;» βλέποντας έντρομος τον κίνδυνο που διατρέχει η δημοκρατία. Δεν ήταν, λοιπόν, πρωτότυπα όσα έκανε στον Έβρο παραμονές του πραξικοπήματος ο Παπαδόπουλος.
Ή πριν απ’ αυτόν οι ναζί με τη φωτιά στο Ράιχσταγ, τον Φλεβάρη του 1933, για την οποία ενοχοποίησαν κομμουνιστές (ανάμεσά τους και τον Γκεόργκι Δημητρόφ μέλος τότε του προεδρείου της 3ης Διεθνούς). Η κατηγορία κατέπεσε, αλλά ο Χίτλερ είχε ήδη κερδίσει τις εκλογές με 44%. (Παντού τα πάντα αδίστακτοι στα μεγάλα συμφέροντα ερήμην μας: αποσύρονται καταθέσεις, τρομοκρατείται κόσμος, χτυπάνε κατσαρόλες, «τυπώνονται κρυφά νομίσματα σε αριστερά εκδοτήρια», ανοίγουν κεφάλια, σύρονται στα δικαστήρια πολίτες, στήνονται στημένα σκηνικά).
Σαν του περασμένου Σαββάτου. Μετά την πορεία του Πολυτεχνείου στα Εξάρχεια. Άπαντες οι ένστολοι χαλαροί, στα Περιστέρια Σολωμού και Σουλτάνη, οι φραπέδες στη δόξα τους να φέρνουν πέρα από νεύρα και συχνοουρία στα παιδιά που ανεβοκατέβαιναν στην τουαλέτα. Εμείς προσκολλημένοι στο θρύλο πού ’παιζε με την Κέρκυρα. Ξαφνικά καθεστώς ετοιμότητας: μπήκαν κράνη, φορέθηκαν στολές, ανέβηκαν μάσκες (ή έπεσαν, άλλη μια φορά), σηκώθηκαν ασπίδες και περικεφαλαίες. Δέκα λεπτά αργότερα –μπορεί και παραπάνω– ομάδα νεαρών έριξε 3 μολότοφ. Θαύμα, διαίσθηση, χάρισμα (σαν τις τηλεοπτικές χαρτορίχτρες), ή συνεννόηση;
Στο παιχνίδι της καταστροφής δίνουν τα ρέστα τους, μέχρι και γηραιές αριστερές Κολωνακιώτισσες επιστρατεύουν τελευταία, που ως ομογάλακτες με τον καθαρόαιμο γόνο, αισθάνονται αλληλέγγυες. Η νέα (μετά τη γραμμή Μαζινό) υπερασπιστική τακτική Σαμαρά που «ό,τι κάνει είναι για το καλό της χώρας, αφού είναι χορτάτος, όχι σαν τους άλλους. Αστός ωραίος και με λεφτά!» (Σαν το ανέκδοτο «καλύτερα νέος, πλούσιος, δεξιός κι όμορφος, παρά φτωχός, γέρος… και κομμουνιστής»).
Ματώνει δηλαδή ο Σαμαράς προς χάριν της δημοκρατίας. Σαν τον Πεισίστρατο που το 561π.Χ. εμφανίστηκε στην Αγορά (αυτοτραυματισμένος) μαζί με τα δύο μουλάρια του (που λίγο πριν είχε μαχαιρώσει), υποστηρίζοντας ότι γλίτωσε από βέβαιη δολοφονία υπερασπιζόμενος τα δίκαια των αδυνάμων.
Δεν κατονόμασε τους αντιπάλους που του επιτέθηκαν, αλλά ένας φίλος του ο άρχων Αριστίων πρότεινε να εκδοθεί ψήφισμα για την προστασία του Πεισίστρατου. Σύμφωνα με το ψήφισμα θα επιτρεπόταν πλέον να διαθέτει προσωπική φρουρά από 50 κορυνηφόρους (άνδρες οπλισμένους με ρόπαλα), δηλαδή ΜΑΤατζήδες. Μόνο ο Σόλων αντέδρασε λέγοντας πως στόχος του Πεισίστρατου είναι να χρησιμοποιήσει ενόπλους για να καταλύσει τη δημοκρατία.
Διαπίστωσε όμως ότι οι μεν αριστοκρατικοί, ως ύποπτοι για το υποτιθέμενο επεισόδιο, φοβούνταν να αντιδράσουν, οι δε δημοκρατικοί (σαν το δίδυμο της συγκυβέρνησης) ανενδοίαστα πήραν μέρος στη συμπαιγνία. (Γι’ αυτό οι κατακτητές στην αποχώρηση, συνήθως, παίρνουν μαζί και τους συνεργάτες τους, ή τους εκτελούν. Αλλ’ αυτό είναι μια άλλη ιστορία).
Μικρή λεπτομέρεια ότι ο Πεισίστρατος επιχείρησε τρεις φορές να καταλύσει τη δημοκρατία. Και τελικά το πέτυχε. Με τους Πεισιστρατίδες γιους του, Ιππία και Ίππαρχο, να συνεχίζουν να κυβερνούν και μετά το θάνατό του. Αφού η τυραννία, η βασιλεία, και ενίοτε η δημοκρατία, είναι κληρονομικές.
Τα όσα έγραφα την περασμένη Κυριακή για τη δολοφονία του Ίππαρχου ίσως θα πρέπει να συσχετιστούν με τους φραπέδες που εκτοξεύθηκαν στον γερμανό πρόξενο στη Θεσσαλονίκη Βόλφγκανγκ Χέλσερ – Ομπερμάγερ. Καταρχήν δεν ξέρω αν σε αντίποινα ζητήσουν να περιχύσουν 100.000 άνεργους Έλληνες.
(Ούτως ή άλλως ο χυμένος καφές φέρνει γούρι). Από την άλλη μήπως οι δηλώσεις του γερμανού υφυπουργού Εργασίας και ειδικού απεσταλμένου στην Ελλάδα της καγκελαρίου Μέρκελ, για τους τεμπέληδες του ελληνικού δημοσίου, λειτούργησαν αντίστοιχα με την παρενόχληση του Ίππαρχου προς το νεαρό Αρμόδιο; Γιατί ακόμα και «Φούχτελ» να σε λένε δεν μπορεί ανέξοδα να εκστομίζεις όποια …μαλακία σου κατέβει.
Πόσες παρενοχλήσεις και επί πόσο καιρό μπορεί να αντέξει ένας λαός;
Αν ο αθηναϊκός λαός προτίμησε να προσδώσει πολιτική διάσταση στην πράξη των δύο εραστών, δεν ήταν που δεν είχε ακόμα εφευρεθεί η τηλεθέαση και το σκουπίδι που τη συνοδεύει. (Περαστικά στον Σταμάτη Μαλέλη). Αναγόρευσαν τη συγκυριακή πράξη σε υπέρτατη θέση αντίστασης κατά της τυραννίας, γιατί ακριβώς ήθελαν να ενισχύσουν το θεμελιώδες πολίτευμα, σε αντίθεση με όσους σήμερα βυσσοδομούν στο όνομά του.
Και να σκεφτεί κανείς ότι οι Αρμόδιος και Αριστογείτων δεν ήταν αυτόχθονες καν, ανήκαν στο γένος των Γεφυραίων. Ήταν δηλαδή μετανάστες στην Αττική όπου εγκαταστάθηκαν μετά το διωγμό τους από το Άργος και στη συνέχεια από τη Βοιωτία. (Διπλό το χτύπημα για τον θεωρητικό άνδρα και εκπρόσωπο της Νέας Δημοκρατίας Άδωνι Γεωργιάδη που πρέπει να επανεξετάσει ακόμα και το πόνημά του «Ομοφυλοφιλία στην Αρχαία Ελλάδα: Ο Μύθος καταρρέει»)!
Κι ενώ οι δολοφόνοι ενός τυράννου γνώρισαν τιμές ημίθεων, οι διαμαρτυρόμενοι κατά ενός ηλιθίου σύρθηκαν στα δικαστήρια.
Γαλουχημένοι στον παιδευτικό ρόλο της τιμωρίας, «ο Θεός μας παιδαγωγεί μέσω της τιμωρίας», έχουμε εκ γενετής αποδεχτεί, όχι μόνο στη θρησκευτική αλλά στην πολιτική και κοινωνική σφαίρα, τη μοίρα του υποτελούς/αδύναμου και την επικυριαρχία του τιμωρού.
Πάντα για το καλό μας. Μέχρι τώρα το έργο παιζόταν σε αυστηρά εθνικό επίπεδο. Η ευρωπαϊκή ολοκλήρωση έρχεται να διεθνοποιήσει τ’ αφεντικά. Το κακό είναι ότι καταφέρνει να περιθωριοποιεί και τους δούλους.
Πολλά τα δυσανάγνωστα. Και παραμένουν.
Κώστας Κρεμμύδας
ΥΓ. «Γυναικεία υπόθεση η τιμωρία» ακούσαμε προχτές τη Νίκη Χαλκιαδάκη στην Πρωτοπορία Θεσσαλονίκης. Δεν είχε κατά νου τη Μέρκελ. Άλλωστε η τέχνη προλέγει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου