Κατά την τελευταία τριετία, φαίνεται να έχει σπάσει οριστικά η παλιά συναίνεση του θριαμβεύοντος
νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού στην ελληνική εκδοχή του. Ο τρόπος με τον
οποίο θα αντιμετωπιστεί στο πολιτικό πεδίο αυτή η εξέλιξη, η εκ μέρους
της Αριστεράς αναμέτρηση με τις κοινωνικές σχέσεις
στις οποίες βασίστηκε
η δυναμική της νεοφιλελεύθερης συναίνεσης και μέσα στις οποίες
εξακολουθεί να επιβιώνει λανθάνουσα η δυναμική της θα αποβούν
καθοριστικοί παράγοντες για την εξασφάλιση της αριστερής ηγεμονίας ή
αντιθέτως για την ανάδυση νέων ολέθριων αντιθέσεων.
Ο «λαός της Αριστεράς», υπαρκτός και δυνητικός, θα κινηθεί μέσα από τις
συγκεκριμένες αντιφάσεις είτε ως οργανικά προωθητική δύναμη της
αριστερής ηγεμονίας είτε ως εύξεστο και ευτόρνευτο πλήθος στην τροχιά
μιας νέας γραφειοκρατικής αφασίας και ενσωμάτωσης. Σε πείσμα μιας
επιβίωσης του εστέτ σεκταρισμού, δεν είναι κακό που η κοινωνική - ταξική
συμμαχία της Αριστεράς εμφανίζεται με χαρακτηριστικά ταλάντευσης
ανάμεσα στο καινούργιο και το παλιό. Κακό, δηλαδή αυτοακυρωτικό για μια
αριστερή πολιτική δύναμη, είναι να χειρίζεται αυτά τα χαρακτηριστικά,
αντί να οργανώνει πολιτικά και ιδεολογικά τη νέα ιστορική συνείδηση, η
οποία θα θεμελιώσει την αριστερή διακυβέρνηση σε επίπεδο πρακτικών και
θεσμών.
Μέσα στον πολιτικό φορέα της σύγχρονης ριζοσπαστικής και ανανεωτικής
Αριστεράς οφείλει να αναπτύσσεται διαλεκτικά, δηλαδή και συγκρουσιακά, η
θεώρηση της πάλης των τάξεων και της αριστερής ηγεμονίας.





Στην αυγή του νέου έτους, η Ελλάδα ανέλαβε την Προεδρία του
Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε μία περίοδο όξυνσης της οικονομικής
κρίσης με πολλαπλές κοινωνικές και ανθρωπιστικές συνέπειες. Οι
αποφάσεις που προκύπτουν κατόπιν των όποιων διαπραγματεύσεων με την
τρόικα (Ε.Ε.-Ε.Κ.Τ.-Δ.Ν.Τ.) συμβάλλουν στη ραγδαία συρρίκνωση του
κοινωνικού κράτους. Έτσι, σηματοδοτείται και η σταδιακή αποδόμηση του
κοινωνικού ευρωπαϊκού οράματος. Ωστόσο, φαίνεται πως οι μαθητές στο
ελληνικό σχολείο δεν πρέπει να τα γνωρίζουν αυτά, ούτε πρέπει να
ασκηθούν στον κριτικό προβληματισμό.
Το βιβλίο Γεωγραφίας της Ε΄
Δημοτικού που συγχρηματοδοτείται κατά 75% από το Ευρωπαϊκό Κοινοτικό
Ταμείο και κατά 25% από εθνικούς πόρους, και που υπογράφεται από τον
καθηγητή Ε.Μ.Π. Κωστή Κουτσόπουλο και τους εκπαιδευτικούς Μαρία
Σωτηράκου, Μαρία Ταστσόγλου και Δημήτρη Ζωγόγιαννη, παρουσιάζει στους
νεαρούς μαθητές και μαθήτριες μία εξωραϊσμένη εικόνα της Ευρωπαϊκής
Ένωσης και των σκοπών της, που είναι το λιγότερο αποπροσανατολιστική.








Το
τελευταίο διάστημα τα ελληνικά πανεπιστήμια αξιολογήθηκαν κατά τον νόμο
από καθηγητές που υπηρετούν σε αντίστοιχα ιδρύματα του εξωτερικού. Θα
μιλήσω λίγο πιο κάτω για κάποια αποτελέσματα της αξιολόγησης που
συμβαίνει να τα γνωρίζω και για τη σημασία τους μέσα στο μνημονιακό
τοπίο.Ωστόσο, θα ξεκινήσω από ένα δημοσίευμα που δείχνει εύγλωττα τις
διαθέσεις κάποιων εκπροσώπων του Τύπου απέναντι στα ελληνικά ΑΕΙ.











